Kees mag naar een superbijzondere school midden in het bos. Maar hij ontdekt al snel dat zijn nieuwe school allesbehalve normaal is. Er zijn strenge regels, leerlingen krijgen strafpunten en contact met thuis is niet toegestaan. Kees is vastberaden: deze school moet verboden worden! Maar hoe? Hij kan niemand vertrouwen. En in het bos zwerven wolven rond. Na een bloedstollende wolvenproef bedenkt Kees een gevaarlijke plan... (flaptekst)
Een boek over een vervelende kostschool. Ik heb er wel meer gelezen. Toch voelt deze vanaf het begin wel anders. Want Kees is namelijk toegelaten en daar is iedereen erg blij mee. De school wordt ook ondersteund vanuit de minister van onderwijs, dus dat zal goed zijn! Het spannende omslag van Sophie Pluim geeft ook al goed de sfeer weer: het boek is spannend en beklemmend.
Kees komt er al snel achter dat zijn nieuwe school niet goed is. Het systeem is gek, leerlingen krijgen strafpunten waar ouders dan weer voor moeten betalen en de lesmethodes zijn ronduit vreemd. Deze school moet worden gesloten.
Marijn Backer schrijft dit boek best wel met een harde toon. Maar dat komt ook doordat het verhaal hard is. Er gebeuren echt vervelende en nare dingen. Maar daardoor ga je als lezer meeleven met de personages en voel je de angst en de wil om deze school te laten sluiten. Maar hoe?!
Marijn Backer beschrijft de emoties en wilskracht van Kees dusdanig dat het bijna lijkt alsof hij dit zelf heeft gemaakt. Het is echt en rauw. Toch is vooral de wolvenproef wel echt het hoogtepunt (of dieptepunt) van dit boek. Ik ga niets verklappen maar wat is dit spannend en goed beschreven.
Het omslag is dus van Sophie Pluim, net als de zwart-wit illustraties in het boek. Het is een mooie aanvulling en door het omslag wil je dit boek al lezen!
Reactie plaatsen
Reacties