Alle dagen samen


Vos, Mus en Mol wonen aan de rand van het bos. Elke avond komen ze samen bij de Oude Eik en vertellen ze elkaar wat ze hebben meegemaakt. Op een dag is er iets anders: er hangt een kalender aan de Oude Eik. Wat moeten ze daarmee?

Gelukkig weet Mol hoe een kalender werkt, en dus scheuren ze het eerste blaadje af. En zo begint een reeks dagen waar de drie iets mee doen, over denken, over praten... Van Vandaag-de-dag tot Snipperdag, van Woensdag tot Regenboogdag en van Plaagdierendag tot Ga-je-gang-dag.  (flaptekst)


Een boek over dieren vind ik eigenlijk altijd leuk. Je kunt zoveel kanten op met dieren: leven ze zoals mensen? Met dezelfde gewoontes en kleren aan? Of zijn het juist nog echt dieren die in hollen wonen zonder kleren en meubels. Of een tussenweg? Alles kan. 

In dit boek is het een beetje een tussenweg. Want de dieren kunnen lezen en weten zelfs wat een kalender is. Vos, Mus en Mol wonen aan de rand van het bos en op een dag hangt er een kalender aan de oude eik. Elke dag trekken ze er een blaadje af en begint er een reeks dagen waar de drie iets mee doen, over denken over praten... Van een Snipperdag, Regenboogdag, Opruimdag, Zwijgdag tot Nieuwjaarsdag. 

Wat volgt is dus een verzameling verhalen gekoppeld aan deze dagen. Ze hebben hele eigen, interessante interpretaties van deze dagen. Een trouwdag wordt bij een trouwe-vrienden dag. Iets heel anders, maar het is wel met het woord TROUW. Op deze manier is elk verhaal een verrassing en ben je gewoon benieuwd wat je gaat aantreffen.

Ook de drie karakters van Vos, Mus en Mol zijn om van te genieten. Het zijn eigenlijk gewoon net mensen met eigen ideeën, meningen en opvattingen. Vos heeft bijvoorbeeld op een vrijedag geen zin in de anderen: want hij is toch vrij? Terwijl Mus en Mol juist echt een planning gaan afwerken die dag. Ben je dan wel vrij?

Annejan Mieras heeft een heerlijk idee bedacht én dat echt goed uitgewerkt. Het is namelijk een origineel boek geworden dat niet te vergelijken is met eerder verschenen boeken over dieren in een bos. Stiekem ben ik benieuwd of er niet nog meer te vertellen gaat zijn over dit drietal. Het zou wat mij betreft mogen. 

Ook de illustraties van Ruth Hengeveld zijn perfect voor dit boek. De dieren zijn lief, schattig én zelfs realistisch. Het maakt het boek ook gewoon erg mooi om te lezen: veel kleurenillustraties en een mooie bladspiegel! Prachtig! Net als het leeslint trouwens, dat voegt wel echt iets toe. 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.