EEN DICHTE DEUR.
EEN VERBORGEN WERELD.
WIE DURFT NAAR BINNEN?
De verlegen Laurenzo mag op bezoek bij een beroemde schrijfster. In haar huis ontdekt hij een deur die op slot zit. Volgens de schrijfster wachten achter die deur onbekende landen, die je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Laurenzo’s klas twijfelt: wie is die geheimzinnige ambassadeur? Wat wacht er achter die deur? Er is maar één manier om daarachter te komen… (flaptekst)
Een nieuw boek van Tonke Dragt! En dit keer een echt nieuw boek. Niet zoals ‘De strijd om de Hartenkoningin’ een oud manuscript voor het eerst uitgegeven, maar een echt nieuw boek. Tonke Dragt kan zelf niet meer schrijven, maar daar is een oplossing voor gevonden. Rindert Kromhout, kinderboekenauteur en goede vriend van Dragt, heeft haar geholpen. Samen hebben ze het boek bedacht: hij schreef, zij gaf feedback en hij paste het weer aan. En dit boek is het resultaat.
Allereerst het omslag. Veel boeken met een omslag dat mij aanspreekt, zijn geïllustreerd door Linde Faas. Dat geldt ook voor dit boek. Het omslag is volledig in kleur, net als de schutbladen. Het binnenwerk is verder in zwart-wit. Waar de meeste boeken met de illustraties van Faas in kleur zijn, is dit wel even wat anders en dus wennen. Maar nog steeds weet ze sfeer te brengen. Elke illustratie straalt iets uit. Faas ontpopt zich langzamerhand als mijn favoriete kinderboekenillustrator. Het omslag is prachtig, haar kleurgebruik is slim en sfeervol. En het heeft ook iets magisch dat perfect past bij het verhaal en Tonke Dragt.
Rindert Kromhout schrijft op een andere manier dan Tonke Dragt en dat is te merken. Niet slechter, maar anders. Het is een fijne tekst die makkelijk leest en ook goed voor te lezen is. Het verhaal is duidelijk in samenwerking met Dragt bedacht. Het mysterie en de opdrachten passen allemaal goed bij haar oeuvre. Leuk zijn de verwijzingen naar andere boeken van Dragt zelf, maar ook naar compleet andere boeken. De kinderen zijn levensecht. Een leuke meester, die wel een beetje doet denken aan de meester uit ‘De Zevensprong’, helpt de kinderen elkaar beter te leren kennen en het fijn te hebben op hun ‘andere’ school. De kinderen zitten niet op een gewone basisschool maar op een speciale basisschool.
Elk personage heeft een functie. De meester, de klasgenoten, Lavinia Morgenster, Iwan de verschrikkelijke en de ouders van Laurenzo. Ze zijn belangrijk voor het verhaal. De één wordt beter uitgewerkt dan de ander. Bijvoorbeeld de ouders van de hoofdpersoon komen er wat bekaaid van af. Ook in het verhaal over de thuissituatie had wat meer diepgang mogen zitten.
Het einde van het boek is voor mij een klein beetje een domper. De spanning en het mysterie zijn ineens weg en de uitkomst stelt een beetje teleur. Het is een mooie les voor de kinderen, maar ik had toch meer spektakel verwacht/gehoopt.
Al met een al een leuke toevoeging aan de boeken van Dragt en Kromhout. Ik ben blij dat ze dit boek hebben gemaakt. De fantasie van Dragt leeft nog steeds, luister ook maar eens naar de Grote Vriendelijke Podcast-aflevering met haar als gast. Erg interessant om haar te horen vertellen. Wat mij betreft gaan de makers van de podcast nog een keer bij haar op bezoek. Volgens mij heeft Dragt nog veel te vertellen.
Reactie plaatsen
Reacties